donderdag 8 oktober 2015

tweede film filmrecensies

Vooruit naar vroeger!

Vooruit naar vroeger!
12-05-2014 / Lisa83 #2
Met een Michelin-ster in het verschiet besloot chef-kok Jonathan Karpatios het roer om te gooien: hij zei zijn baan op en begon Vork en Mes, een restaurant met lokaal verbouwde, biologische producten. Een bijzonder idee, dat verdient een mooie documentaire. Tijdens het Food Film Festival bekijk ik Het Nieuwe Eten en spreek daarna met Jonathan over biologisch eten, zijn zoektocht, vaderschap en de documentaire.
Waar komt je eten vandaan
Terwijl ik langzaam aan mijn thee nip komt Jonathan binnen. We zijn allebei bij de première geweest van Het Nieuwe Eten. Filmmaker Benny Vink volgde hiervoor twee jaar lang Jonathan op de voet. Ik wil mijn vragen op Jonathan afvuren, maar een vrouw spreekt hem aan over de jacht. Hoe denkt hij hier nou over. Jonathan antwoord dat hij onlangs voor het eerst een eend heeft geslacht: ' Dat was best moeilijk, maar ik vind eigenlijk dat iedere chef dat een keer moet doen. Zo besef je waar je voedsel vandaan komt.'
Verantwoordelijk voor de toekomst
Jonathan weet waar hij het over heeft, voor hij Vork en Mes startte behoorde hij tot de top van de Nederlandse keuken. Het vaderschap veranderde alles: ' Vanaf dat moment voelde ik me verantwoordelijk. De manier waarop ik met voedsel omging was onhoudbaar en ongezond. Dat moest anders.' Jonathan stopte met zijn baan en begon zijn eigen restaurant.
Stoplicht
Dat bleek geen gemakkelijke droom. Door zijn nieuwe denkwijze verloor hij vrienden en liep hij tegen wet- en regelgeving op. 'Je mag niet door rood rijden, maar de overheid vindt het geen probleem als bedrijven ons voedsel volstoppen met kankerverwekkende stoffen.'
Net als vroeger
De film toont hoe Jonathan zijn eigen groente en fruit kweekt in een verlaten kas op gemeentegrond. Producten die hij niet zelf verbouwt haalt hij bij lokale leveranciers, net zoals dat vroeger ging. 'Er komt niks in mijn keuken waar ik de herkomst niet van ken. Mijn keuken gaat uit van de lokale natuur, niet waar mensen om vragen. De natuur is zo slim. Na een gure Hollandse winter heb je behoefte aan vitamine C. En wat groeit er dan volop? Brandnetels, echte vitaminebommen!' Enthousiast vertelt hij dat hij ook kinderen wil meegeven gezonder en duurzamer te eten: 'Kinderen zijn de toekomst. Daarom organiseer ik lessen in de kas en lunches op scholen.

artikel van voor de wereld van morgen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten